بزرگان اندیشه ورزی در حوزه جامعه شناسی، تاریخ و سیاست، خودکامگی را بزرگترین مانع تاریخی، سیاسی و اجتماعی پیشرفت ایرانیان دانسته و نظریه ها در شرح آن پرداخته اند. گذشته از بحث های نظری، جنبه های روانشناختی خودکامگی بسیار ارزشمند هستند ولی کمتر بررسی شده است. مانس اشپربر و اینیاتسیو سیلونه با نگاهی روانکاوانه در موضوع خودکامگی کنکاش کرده اند؛ اولی با نگاهی آکادمیک و دومی با چاشنی طنز. کتاب سیلونه را مهدی سحابی به زیبایی به فارسی برگردانده و کتاب اشپربر را دکتر علی صاحبی مجددا ترجمه کرده است (بعد از نشر ترجمه ای با عنوان جباریت). در هر دو کتاب، نکته جالب برای ما ایرانیان آن است که با خواندن آنها، آینه ای در برابر خود می بینیم، که تصویر آن شباهت های حیرت انگیز با منش و شخصیت جمعی و فردی ما (و نه فقط حاکمان) دارد. این دو کتاب را در زیر ببینید و همچنین، اگر دسترسی دارید، نمونه ارزشمند دیگری را هم بخوانید از عبدالرحمن کواکبی، به نام طبایع الاستبداد که از جمله کتاب های راهگشای جنبش مشروطیت بود.
بررسی روانشناختی خود کامگی

مکتب دیکتاتورها

ما را در سایت جامعه کلنگی دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 137